PRACHTIG HAAR DOOR DE JUISTE VOEDING!

Een goede Redken shampoo en conditioner kunnen je al een heel eind op weg helpen. Maar om stralend haar te krijgen, moet je ook letten op wat je eet.

Door de juiste dingen te eten, worden je cellen sterker, hierdoor gaat je haar er mooier uitzien. Ben je geboren met dun haar, dan moet je niet verwachten dat je plots een heel volumineuze coupe zult krijgen. Maar door de juiste proteïnes en ijzers te eten kun je wel een verschil maken.

Let op met voedingssupplementen die zeggen je haar dikker te maken of je het sneller te doen groeien. Een overvloed aan bepaalde supplementen zoals vitamine A kunnen kunnen juist haaruitval veroorzaken.

Zalm

Zalm bevat veel omega-3-vetzuren, deze proteïne bevat ook vitamine B-12 en ijzer. Die vetzuren ondersteunen de gezondheid van je hoofdhuid. Een tekort ervan geeft je een droge hoofdhuid en zal ervoor zorgen dat je haar er dof uitziet. Vegetariërs kunnen voor een dagelijkse portie lijnzaad zorgen, dit bevat plantaardige omega-3-vetzuren.

Groene groenten

Groenten met een donker groene kleur, als broccoli en spinazie, zijn een goede bron voor vitamine A and C. Je lichaam heeft deze vitamines nodig om talg te produceren. Deze olieachtige stof is de natuurlijke conditioner van je haar. Verder zitten deze groenten vol ijzer en calcium.

Bonen

Linzen en kidney beans zijn belangrijk voor je haar. Ze leveren proteïnes die de groei bevorderen, maar ze bevatten ook ijzer, zink en biotine. Een tekort aan deze laatste stof zorgt voor bros haar.

Noten

Paranoten zijn een goede bron van selenium, een mineraal dat belangrijk is voor de gezondheid van je hoofdhuid. Walnoten bevatten omega-3-vetzuren die de conditie van je haar verbeteren. Samen met cashewnoten, pecannoten en amandelnoten zijn ze een uitstekende bron van zink. Een tekort van zink zorgt voor futloos haar.

Gevogelte

Kip en kalkoen zitten boordevol proteïnes, zonder deze stof krijg je zwak en broos haar. Als je een hier een langdurig tekort aan hebt, kan je haar zijn kleur verliezen. Verder zit er ook ijzer in dat je lichaam makkelijk kan opnemen.

Eieren

Het maakt niet uit hoe ze geserveerd worden, eieren zitten vol proteïnes. Daarnaast bevatten ze ook biotine en vitamine B-12, belangrijke voedingsstoffen wat beauty betreft.

Volkoren

Kies voor volkorenbrood en -ontbijtgranen, zo krijg je genoeg zink, ijzer en vitamine B binnen. Een snack met volkoren bezorgt je ook energie als je in de namiddag een dipje krijgt.

Oesters

Ze staan niet alleen bekend als afrodisiacum maar ze helpen je ook aan gezond haar. Oesters bevatten de anti-oxidant zink. Maar niet getreurd als ze niet dagelijks op je menu staan, je krijgt neemt ook zink op door rund- en lamsvlees te eten.

Magere zuivelproducten

Magere melk en yoghurt zijn een bronnen van calcium. Verder bevatten ze twee belangrijke bronnen van proteïne.

Wortels

Wortelen zitten boordevol vitamine A, die je naast een goed zicht ook een gezonde hoofdhuid geven.

Variatie
Wat gezonde eetgewoonten betreft, is variatie ontzettend belangrijk. Probeer alle bovenstaande voedingsmiddelen met elkaar af te wisselen.

Crashdiëten zijn ontzettend slecht voor je haar. Veel gewicht verliezen op korte tijd heeft invloed op het haarritme. Dat kun je twee tot drie maanden later merken aan haaruitval. Het is belangrijk om dan weer zo snel mogelijk gezond te eten.